3154 km per trein
13.8.2015


Ik Interrailde, maar volgens mij niet heel erg goed. Ik sliep in hostels, kletste met mensen die ik nooit meer zal zien en zat op stoelen die gereserveerd bleken te zijn door iemand die wel zin had gehad om ervoor te betalen, dus ik verplaatste me halverwege een treinrit meer dan eens met mijn backpack en cameratas verder naar een andere rij en een ander nummer.

Maar ik heb nooit op de grond hoeven zitten, ik heb nooit een verkeerde trein genomen, ik was nooit op weg naar een plek waar ik eigenlijk niet naartoe wilde gaan en had altijd vooraf een slaapplek geregeld. En telkens als ik iemand vertelde dat ik me ook wel verheugde op het eindpunt van mijn Interrail-avontuur, uitzoeken wat ik wil, wat nu, hoe verder - keken ze me aan alsof ik gek ben. Hetzelfde geldt voor mij als zij vertelden dat ze 8 maanden reizen, feesten, zuipen en "het liefst niet voor twee uur 's middags opstaan want voor die tijd is elke stad dood, er is nergens meer iets te zien als je al zoveel gezien hebt, weet je".

Ik weet niet of ik te oud ben, te volwassen, te klaar om een fulltime baan te vinden en een vaste vriend en trouwen en kindjes en misschien zelfs wel een huis kopen met een tuin op het platteland, maar om de dag m'n backpack inpakken, telkens weer een nieuw hostel en nieuwe mensen en je best doen om iemand te vinden die mee de stad in wil zodat je niet in je eentje hoeft te eten is niet meer zo mijn ding, denk ik. Het was fantastisch hoor, maar nee. Doe mij maar een baan, een huis en een 3154 kilometer lange roadtrip met precies zulke lange stops als ik zelf wil, zonder hostels waar je een nummertje bent en kamers deelt met Koreanen die midden in de nacht boven het toilet hangen, zonder niet-werkend wifi en vooral met iemand om avondeten mee te eten. Denk ik.

2 opmerkingen:

  1. Er is toch niet een foute manier om te interrailen.. Jouw manier lijkt me sowieso al fijner dan hoe je die anderen beschrijft.

    Maar ik snap wel wat je bedoelt. Denk ik. Ik voel me zelf ook een beetje in zo'n net-niet leeftijd. Geen typisch studentenleven meer, maar ook nog geen vaste basis (inkomen, (t)huis). Dat de dingen die ik afgelopen jaren fantastisch vond, dat nu misschien niet meer zijn voor mij. En dat de dingen waar ik nu aan toe ben, er gewoon nog niet zijn, en ik ook niet weet wanneer/of die gaan komen.
    Misschien sla ik wel de plank mis nu maar het gevoel wat ik krijg van je woorden, tja, die herken ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat doe je helemaal niet. Dank je, voor je bevestiging - het is fijn om te weten dat ik niet de enige ben die een klein beetje verdwaald is. :)

      Verwijderen

Elke reactie maakt mijn dag een beetje beter. Dus, dank je.
(Mailen mag ook: heimarlou@gmail.com)