Fernweh
8.10.2015


Utrecht moet het mooiste en fijnste en leukste zijn, "de beste stad om in te wonen in Nederland" zegt iedereen en ik ben hier nu al 1,5 week en zie man buns en Fjällräven-tassen en broeken met hoog water, net als in Oslo, maar waar zijn de bergen? Waar zijn de mensen die trots zijn op hun dialect? Waar zijn de trams en de nachtbussen? Waar is al dat leuks?

De grap is dat het enige geld dat ik momenteel verdien komt uit het typen van stukjes over leuke evenementen in (de regio) Utrecht, maar ik kom nergens. Ik heb het gevoel gek aangekeken te worden omdat ik naar de stad wandel, naar de supermarkt wandel, door het park wandel, overal wandel en fietsen niet leuk vind. Fietsen soms eng vind, zelfs. Ik mag 100% Nederlands zijn; in Utrecht voel ik me een gigantische buitenlander wanneer ik fiets. Ik voel me niet thuis, ik voel me niet veilig en hoewel mijn agenda zich langzaam vult met leuks (waar ik tegen die tijd hopelijk wel geld voor heb) en ik Utrecht oprecht leuk vind, voel ik me verloren en verdwaald en alleen.

Nu kan ik natuurlijk opsommen wat ik allemaal mis en normaal zou ik dat doen, maar nu doe ik het niet. Ik kijk vooruit, ik wil gek worden op Utrecht en ik wil dat Utrecht gek wordt op mij. Daar is vast meer dan anderhalve week voor nodig. Dus: mocht het na anderhalve maand nog net zo zijn, dan krijgen jullie een lijstje. Want hei Oslo, I think we're meant to be.

6 opmerkingen:

  1. Alle gewenning heeft tijd nodig, verhuizen en in je eentje je draai weer vinden blijft lastig. Komt goed, en anders is Oslo nog steeds Oslo. Maar geef Utrecht wat tijd en een kans want het is echt een fijne stad om te wonen :) (en fernweh blijft het mooiste woord, trouwens)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap je. Niet dat je daar iets aan hebt, sorry! Maar Utrecht gaat zijn fijne en mooie kanten hopelijk snel aan jou laten zien. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms doet Utrecht dat al een beetje, dus ik heb er ook wel vertrouwen in - dank je :)

      Verwijderen
  3. het wordt vast snel fijner, je moet het idd mss gewoon nog iets meer tijd gunnen, de stad een beetje meer ontdekken en je ritme vinden ofzo.. maar als noorse boeken, meer fika-grabbeltonnen en/of samen ergens wandelen met kvikk lunsj in een fjällräven-tas ook een beetje helpen, dan moet je maar roepen!

    en ik wandel ook zo goed als alles hoor, dus dan kunnen we samen 'raar' zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he, dat zal dan wel... Maar (meer) wandelen en Kvikklunsj en Fjällräven-tassen wil ik sowieso snel, dus ik heb allang naar je geschreeuwd ;)

      Verwijderen

Elke reactie maakt mijn dag een beetje beter. Dus, dank je.
(Mailen mag ook: heimarlou@gmail.com)